Pomozte s opravou historické parní lokomotivy

Milník 1/6

Oprava rámu lokomotivy: Spousta železa s velkou historickou hodnotou. Díky za novou šanci se znovu rozjet.

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
650 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Milník 2/6

Oprava kotle, kotelních trubek a popelníku: V kotli budu topit uhlím nebo dřevem.

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
1 250 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Milník 3/6

Oprava parních strojů, spojnice a ojnice: Už jsme skoro v půlce, Děkujeme!

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
1 920 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Milník 4/6

Oprava soukolí, ložisek, brzdového systému a šoupátek. Nyní jsou kola zrezlá, ale brzy budou jako nová. Děkujeme za podporu!

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
2 770 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Milník 5/6

Nový kabát a vnitřní prostory lokomotivy. Kabina, uhláky, příslušenství a armatura.

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
3 660 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Milník 6/6

Už jen kousek! Moc děkujeme. Nátěry a poslední úpravy

Vybráno 0 Kč 21 734 Kč
4 285 000 Kč
122 dnů
do ukončení

Buďte s námi pro každou dobrost. Předáme 100 % vašeho daru.

Přispět Sdílet

Všechny sbírky ověřujeme

Všechny sbírky ověřujeme

Datum přidání
11. 6. 2024
Poslední aktualita

27. 6. 2024 9:35

Prodlužujeme sbírku

Vážení příznivci, dnes jsme prodloužili sbírku do konce sezóny na Kolínské řepařské drážce. Vytvořili jsme tak větší naději pro tuto parní lokomotivu opět vyrazit po vlastní ose.

Děkujeme všem, kdo náš příběh sdílí a kdo přispívá na lokomotivu.

Zobrazit celou aktualitu

Představení sbírky

Příběh lokomotivy 

Parní lokomotiva s označením KLD 12 a výrobním číslem 25212 byla vyrobena v roce 1943 firmou Henschel & Sohn. Poslední záznam o opravě této lokomotivy v německém Dortmundu pochází z roku 1966. V roce 1968 se lokomotiva dostala do jižní Kalifornie v USA

Kromě parní lokomotivy „Riesa“ se nám podařilo zachránit i kotelní knihu s cennými zápisy o opravách a rekonstrukcích. Tato kniha je klíčová pro renovaci lokomotivy a pomůže nám zajistit, že bude opravena správně a s ohledem na její historickou hodnotu.

Podle fotografií a záznamů, které už byly psány v angličtině, proběhla v Americe kontrola kotle. Z dostupných informací však nelze s jistotou říci, zda byla lokomotiva po přepravě do USA znovu sestavena. V roce 2020 jsme lokomotivu zakoupili, ale kvůli komplikacím způsobeným pandemií coronaviru se její příjezd zpozdil o téměř rok. Do České Republiky se tak dostala až koncem roku 2021.

V letošním roce zahajujeme opravu této historické parní lokomotivy. Oprava bude velmi nákladná a potrvá pravděpodobně 3 až 5 let.

Technická stránka lokomotivy

Tříosá parní lokomotiva KLD 12 „Riesa“ je v současnosti uzpůsobena pro topení uhlím. Během plánované opravy však projde její konstrukce významnou úpravou: bude upravena tak, aby bylo možné topit výhradně dřevem.

To s sebou přinese i některé technické změny:

  • Nový komín: Bude instalován nový komín, který bude lépe uzpůsoben pro spalování dřeva.
  • Tendr se zásobníkem na dřevo a vodu: Lokomotiva bude vybavena novým tendrem, který bude obsahovat zásobník na dřevo i na vodu.

Technické parametry lokomotivy:

  • Váha lokomotivy: 9,8 tun (bez vody a uhlí)
  • Výkon: přibližně 45 koní
  • Nejvyšší rychlost: 20 km/h

Přechod na topení dřevem přinese lokomotivě „Riesa“ několik výhod:

  • Ekologicky šetrnější provoz: Dřevo je obnovitelné a jeho spalování produkuje méně emisí než spalování uhlí.
  • Nižší provozní náklady: Dřevo je obecně levnější a dostupnější palivo než uhlí.

Oprava lokomotivy „Riesa“ je důležitým krokem k zachování tohoto historického klenotu.

Henschel & Sohn výrobce parní lokomotivy

Henschel und Sohn, se sídlem v Kasselu v Německu, byla založena v roce 1810 jako slévárna. Během svého vývoje se stala jedním z nejvýznamnějších výrobců lokomotiv v Evropě.

Společnost se ale nezaměřovala pouze na lokomotivy. Její portfolio zahrnovalo také výrobu letadel, autobusů, nákladních automobilů, bojových vozidel a dalších dopravních prostředků.

Komu pomůžeme?

Důvod sbírky

Naše sbírka má za cíl získat finance na opravu historické parní lokomotivy KLD 12 „Riesa“ a vrátit ji na koleje a poté provozovat na Kolínské řepařské drážce.

Lokomotiva „Riesa“ je unikátní kus železniční historie. Byla vyrobena v roce 1943 a prošla bohatou historií v Evropě i USA. V roce 2020 jsme ji s nadšením zakoupili, ale cesta k jejímu znovuzrození je teprve na začátku.

Oprava lokomotivy je nákladná a časově náročná. Potřebujeme opravit kotel, opravit a vyměnit části rámu, upravit konstrukci pro topení dřevem a provést generální opravu většiny komponentů.

Věříme, že s Vaší pomocí se nám podaří Riesu zachránit a dát jí novou šanci.

Jak můžete pomoci:

  • Přispějte do naší sbírky: I malá částka nám pomůže přiblížit se k cíli.
  • Sdílejte náš příběh: Čím více lidí o „Riesa“ ví, tím větší šanci máme na úspěch.
  • Staňte se dobrovolníkem: Pokud máte zájem o práci s historickou technikou, rádi vás uvítáme v našem týmu.

Společně můžeme zachovat kus železniční historie a zpestřit provoz Kolínské řepařské drážky o jedinečnou parní lokomotivu.

Sdílejte tento text se svými přáteli a rodinou a pomozte nám šířit povědomí o tomto projektu! Děkujeme.

Na co konkrétně budou peníze z této sbírky použity?

O Kolínské řepařské drážce  

Polabské řepařské drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich celková délka dosáhla více než 130 km. Jednalo se o drážky vycházející z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Libněvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů.

Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894 rytířem Horským. Vedla z Kolínského cukrovaru (v místě dnešní Elektrárny Kolín a.s.) do Františkova (Ovčáry), Býchor a až do Jestřabí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, s 0,9 km dlouhou odbočkou do Františkova. Drážka sloužila svému účelu téměř 70 let.

Provoz řepařských vlaků původně zabezpečovaly parní lokomotivy, později je nahradily motorové dvounápravové lokomotivy B 600/70 a BN 60. Vagony pojaly až 8 tun řepy.

V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky, které se později transformovalo na zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s.. Cílem sdružení byla obnova části nejstarší řepné malodráhy v Čechách.

S finanční podporou EU, Středočeského kraje, Města Kolína, TPCA a mnoha dalších dárců se během 10 let podařilo znovu postavit 4,5 km úzkorozchodné trati, nádražní areál v Kolíně-Sendražicích, koncovou stanici v Býchorech a 3 další stanice na trati. Velkou část trati vybudovali sami členové Klubu, kteří se zároveň podílejí na opravách a rekonstrukcích lokomotiv a vagónů

Dobrovolníci

Bez dobrovolníků, kteří Kolínské řepařské drážce pomáhají od samého začátku, bychom ji nebyli schopni obnovit a poté provozovat. Co u nás dobrovolníci dělají?

  • Přípravy na novou sezónu: Úklid celého areálu, opravy trati, úpravy prostor pro návštěvníky.
  • Hlavní sezóna: Práce výpravčích, průvodčích a strojvedoucích.
  • Mimo sezónu a jízdy: Sekání trávy podél trati, výpomoc v dílně,  oprava lokomotiv a vagónů.

Mimo sezónu se dobrovolníci scházejí každou sobotu po celý rok. 

Do našeho dobrovolnického týmu se zapojují lidé všech věkových kategorií.

Sezóna na Kolínské řepařské drážce

Střídající se parní a dieselový provoz jezdí každý víkend od května do října. Mimo sezónu se konají také akce, jako jsou Čertovské jízdy, Silvestrovské jízdy a Velikonoční jízdy.

Během sezóny se konají tradiční akce s doprovodným programem, jako jsou živé koncerty a přepadávání vlaků kovboji na koních. V září se konají Řepánkovy slavnosti, které symbolizují zahájení řepné sezóny. Během slavností nabízíme k zakoupení tradiční Řepánky.

Mimo pravidelné jízdy si lze objednat také mimořádné jízdy za různými účely, například pro rodinné oslavy, výlety škol a školek, firemní akce, svatební vlaky a další příležitosti.

Chcete zakladateli sbírky něco vzkázat?

Pro zobrazení či přidání vzkazu musíte být přihlášeni na Facebooku a mít ve svém prohlížeči povolená cookies třetích stran.

Aktuality

27. 6. 2024 9:35

Prodlužujeme sbírku

Vážení příznivci, dnes jsme prodloužili sbírku do konce sezóny na Kolínské řepařské drážce. Vytvořili jsme tak větší naději pro tuto parní lokomotivu opět vyrazit po vlastní ose.

Děkujeme všem, kdo náš příběh sdílí a kdo přispívá na lokomotivu.

Vystavíte mi potvrzení o daru?

Ano, při vyplňování údajů stačí zaškrtnou kolonku „Chci vystavit potvrzení o daru“ a my vám potvrzení zašleme na e-mailovou adresu, kterou jste uvedli.

K čemu mi potvrzení o daru bude?

Váš dar pomůže i vám – můžete si ho totiž jednoduše odečíst od základu daně v daňovém přiznání za daný rok. Pro fyzické osoby (včetně zaměstnanců) platí, že souhrnná hodnota daru musí činit alespoň 1 000 Kč. Právnické osoby si pak mohou od základu daně odečíst hodnotu darů, pokud jejich hodnota činí alespoň 2 000 Kč. Detailnější informace naleznete v § 15 a 20, odst. 1 Zákona 586/1992 sb. o daních z příjmů.

Co se děje s penězi, pokud se cílová částka nevybere?

V momentě, kdy se sbírce dlouhodobě nedaří získávat dary, spojíme se s jejím zakladatelem a domluvíme se na jejím ukončení a předání částky, kterou se podařilo vybrat. Pokud se například vybíralo na přístroj, který není možné za nižší částky pořídit, poprosíme zakladatele sbírky o alternativní řešení. Z podstaty veřejné sbírky ale není možné finanční prostředky dárcům poslat zpět.

Mohu vám poslat peníze přímo na účet? Kde najdu číslo účtu?

Peníze je vždy třeba poslat se správným variabilním symbolem, abychom dokázali platbu přiřadit ke správné sbírce. Proto je potřeba u každé sbírky zvolit platbu bankovním převodem, na základě které vám vygenerujeme variabilní symbol a veškeré údaje o platbě vám zašleme.

Je Donio garantem, že je sbírka důvěryhodná?

Donio je platforma, která založení sbírek umožňuje. V profilu každé sbírky je uvedeno jméno jejího zakladatele, kterému po ukončení sbírky předáme dar. K posouzení, zda je zakladatel důvěryhodný, používáme několik kritérií, abychom co nejvíce předešli zneužití.

Dárce, který je pro každou dobrost
1 000 Kč  •  28. 6. 2024 22:32
Štědrý dárce
100 Kč  •  28. 6. 2024 20:57
Velkorysý dárce
50 Kč  •  28. 6. 2024 13:22
Velkorysý dárce
500 Kč  •  27. 6. 2024 20:04
Milý dárce
200 Kč  •  26. 6. 2024 19:46
DobroDárce
300 Kč  •  26. 6. 2024 12:29
Milý dárce
2 000 Kč  •  25. 6. 2024 16:35
Štědrý dárce
300 Kč  •  25. 6. 2024 15:51
Velkorysý dárce
600 Kč  •  25. 6. 2024 10:27
Velkorysý dárce
2 000 Kč  •  25. 6. 2024 10:18
Milý dárce
300 Kč  •  25. 6. 2024 10:08
Velkorysý dárce
600 Kč  •  25. 6. 2024 8:54
Laskavý dárce
1 000 Kč  •  25. 6. 2024 7:05
DobroDárce
1 000 Kč  •  24. 6. 2024 11:43
Laskavý dárce
300 Kč  •  23. 6. 2024 16:23
Dárce, který je pro každou dobrost
1 000 Kč  •  23. 6. 2024 11:20
Velkorysý dárce
1 000 Kč  •  23. 6. 2024 7:45
Anežka N.
111 Kč  •  22. 6. 2024 22:41
🍀🍀🍀
Dobrosrdečný dárce
600 Kč  •  22. 6. 2024 11:32
Dárce, který je pro každou dobrost
500 Kč  •  22. 6. 2024 9:21
Laskavý dárce
600 Kč  •  21. 6. 2024 21:23

Přemýšlíte jak této sbírce pomoci ještě víc?

Přidejte Dobrovýzvu a složte se společně s přáteli v rámci narozeninové oslavy, ve firmě, nebo na sportovní akci.

Jak Dobrovýzva funguje

  1. Přidejte Dobrovýzvu – vymyslete vlastní název a úvod.
  2. Sdílejte ji s přáteli, kolegy či ve své komunitě, aby se do pomoci zapojilo co nejvíce dárců.
  3. Vybrané finance přiřadíme k této sbírce, i když se nevybere celá částka.
Přidat Dobrovýzvu Zjistit více

U této sbírky zatím Dobrovýzvy nejsou

Líbí se vám tato sbírka? Podpořte ji Dobrovýzvou.

Složte se společně s přáteli v rámci narozeninové oslavy, ve firmě, nebo na sportovní akci.
Jak to funguje

Vzkazy

Anežka N.
111 Kč  •  22. 6. 2024 22:41
🍀🍀🍀
Daniel V.
1 000 Kč  •  12. 6. 2024 16:48
Naděje na opravu
Dárce, který je pro každou dobrost
1 000 Kč  •  28. 6. 2024 22:32
Štědrý dárce
100 Kč  •  28. 6. 2024 20:57
Velkorysý dárce
50 Kč  •  28. 6. 2024 13:22
Velkorysý dárce
500 Kč  •  27. 6. 2024 20:04
Milý dárce
200 Kč  •  26. 6. 2024 19:46
DobroDárce
300 Kč  •  26. 6. 2024 12:29

Kdo další daroval?

Tato dobročinná sbírka spadá pod veřejnou sbírku založenou pořadatelem a je pořádaná ve prospěch příjemce.

Chcete založit sbírku nebo projekt?

Začít vybírat