Motto projektu: „Pomáháme dětem Poděbradska růst. Každý dar mění budoucnost našeho regionu.“
Už od roku 2016 buduje Místní akční skupina Mezilesí na Poděbradsku a Královéměstecku moderní, otevřený a spolupracující regionální vzdělávací ekosystém:
– kde školy sdílejí zkušenosti, nápady i zdroje, vzdělávání reaguje na výzvy 21. století (digitální dovednosti, duševní zdraví, umělá inteligence, mediální gramotnost),
– učitelé i žáci mají přístup k inovativním metodám výuky (např. virtuální realita, projektové učení),
– vedení škol má odbornou podporu a ví, jak dosahovat kvality odpovídající výzvám současnosti.
Projekt Rozvoj vzdělávání na Poděbradsku má za cíl zvyšovat kvalitu vzdělávání, podporovat profesní růst učitelů a vedení škol a vytvářet prostředí pro rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro všechny děti bez ohledu na velikost či polohu školy. Chceme nadále podporovat dlouhodobý a udržitelný rozvoj školství v regionu Poděbradska prostřednictvím spolupráce škol, zřizovatelů, pedagogů a odborné veřejnosti.
Problémy, které projekt řeší:
- Nerovné možnosti dětí a škol napříč regionem
Některé školy mají rozvinuté projekty a aktivity, jiné stojí na hranici kapacit. To vytváří rozdíly ve vzdělávacím prostředí, které se přímo přenášejí na žáky. Projekt se proto zaměřuje na jasně měřitelný cíl: posílit inovativní vzdělávací aktivity napříč Poděbradskem tak, aby se žádná obec, žádný žák a žádný učitel necítili stranou.
- Slabší dostupnost moderních vzdělávacích forem
Ať už jde o robotiku nebo práci s emocemi – školy tato a podobná témata řešit chtějí, ale mají jen omezené zdroje a možnosti je do výuky zařadit.
- Nedostatek lokálních příležitostí pro další vzdělávání učitelů
Učitelé a učitelky, kteří se učí čelit novým výzvám a zlepšují své dovednosti, jsou nejkratší cestou k vyšší kvalitě vzdělávání dětí! Pedagogové v regionu Poděbradska a Královéměstecka mají však omezený přístup k lokálně dostupným možnostem dalšího vzdělávání, což snižuje jejich možnosti rozvíjet profesní dovednosti přímo v místě.
Společné semináře, mentoring a setkávání škol přinesly do regionu spolupráci a nové nápady. Zánik těchto aktivit by znamenal návrat k izolaci a ztrátu motivace ke změnám ve výuce.
Podařilo se nám zlepšit školní prostředí 3500 dětí z 25 škol. Pro stabilní rozvoj regionálního vzdělávání je nezbytné tuto spolupráci dále prohlubovat, posilovat společné plánování a sdílení dat o potřebách škol.
Tím se podpoří efektivní rozhodování o investicích, řízení kapacit i personální stabilita škol.
Z reakcí absolventek a absolventů aktivit:
„Spoustu sdílení – a to bylo právě nejvíc.“
„Spoustu AHA momentů při vzdělávacích přednáškách. Pocit, že v tom nejsme sami, sdílení zkušeností, zájem o nás – pedagogy.“
„Bylo radostné vidět, jak se učitelé i další účastníci dokážou propojit a vzájemně inspirovat.“