Vzácní podporovatelé,
v nedávných dnech jsme podnikli další cestu do Ukrajiny a opět do Kramatorsku k praporu „Black Raven“ 93. samostatné mechanizované brigády „Kholodnyi Yar“.
Koupili a připravili jsme dva pickupy a k tomu jsme přidali ještě jeden, který selhal při poslední cestě. Takřka zdarma nám ho dali do kupy v jistém servisu v Hradci Králové a podařilo se ho opravit ještě před vypršením platnosti dokumentů. Z Prahy jsme tedy vyrazili tři řidiči a tři pickupy lehce naložené humanitárním a zdravotnickým materiálem.
Poprvé jsme vezli Nissan Double cab a velmi jsme si jej pochvalovali až do fatální poruchy, která se projevila kousek před Krakovem. Krátce jsme rozmýšleli situaci, podnikli pár telefonátů a zázračný odtah do cca 2km vzdáleného servisu se specializací na japonská auta se stal skutečností. Přesto, že byl servis zavalen prací, šel Nissan na dílnu za pár minut, ale verdikt byl drsný, budeme muset sehnat jiný motor.
Nissana jsme nechali v servisu a pokračovali s dvěma Mitsubishi L200. Bezproblémový a relativně rychlý průjezd hraničním přechodem potěšil, nicméně zdržení s Nissanem mělo za následek příjezd do Lvova v brzkých ranních hodinách. Následující den proběhlo částečné střídání řidičů, sraz jsme měli u vojenského hřbitova, kde jsme byli opět svědky dalších emotivních pohřbů ukrajinských hrdinů…
Zastavili jsme se v spřáteleném autoservisu v Busku, rychlá káva, předání dárku. Další zastávka byla v Žytomyru, vyložili jsme krabice s humanitárním materiálem a dva invalidní vozíky, jeden z nich byl dětský. Rychlý pozdní domácí oběd. Pospícháme, abychom projeli Kyjev před půlnocí a vyvarovali se tak uzavírce města pro potřebu protivzdušné obrany města. Pokračujeme na Myrhorod. Tam opět přijíždíme až v brzkých ranních hodinách a i přes to je pro nás připravena malá hostina. V Myrhorodu se k nám přidávají naše hostitelky, které vezou stejné jednotce různé pochoutky, ale také třeba obrázky od místních dětí. Tak pokračujeme opět ve třech autech, ale to až po požehnání nám a našim vozidlům místním knězem.
Silnice Izjum – Slovjansk, kterou jsme jeli minule, je kvůli russáckým dronům neprůjezdná a tak jsme museli zvolit cestu přes Pavlohrad a dále po vedlejších silnicích, což se neobešlo bez problémů…
Večerní předávka vozidel, vyřízení formalit a odjezd na improvizovaný oslavný večírek s jednotkou Black Raven. Byli upřímně vděční nejen za doručení slíbených pickupů, ale i za naši přítomnost, která je jejich krátkodobým vytržením z jejich vojenské rutiny.
Situace v Kramatorsku se očividně zhoršila. V okolí jsou těžko průjezdné silnice kvůli všudypřítomným dronům, proti nimž se zde masivně buduje síťová ochrana. Exploze, které byly před třemi měsíci občasné, jsou dnes zcela běžnou akustickou kulisou.
Následující den jsme byli pozváni do místní restaurace na oběd. Je neuvěřitelné, jak vysokou úroveň služeb můžete najít ve městě, které se našinci zdá být v extrémním stavu ohrožení a jehož situace se může zdát pro leckoho zoufalou. Po obědě a nezbytné kávě v místním koloniálu jsme opustili Kramatorsk a vydali se vlakem směr Kyjev.
V myšlenkách však Kramatorsk a „naše“ vojáky opustit nedokážeme…
Další plány jsou znovu zprovoznění Nissana v Krakově a jeho doručení jednotce v Záporožské oblasti, která na něj netrpělivě čeká. Dále jsme byli požádáni o pickupy pro jednotky v Sumské, Charkovské a opět v Donětské oblasti.
Také bych Vás rád upozornil na novou sbírku, kterou jsme otevřeli ve spolupráci s Centrem pro informovanou společnost, z.s., která nám umožní podporovat ukrajinské vojenské jednotky i jinými druhy vozidel, než terénními pickupy.
https://donio.cz/auta-pro-ukrajinu-ii
Děkuji Vám z celého srdce
Martin Pertl a Espero, z.s.