V roce 2016 svedla zárodek našeho uskupení, Katku a Michala, dohromady práce na inscenaci komické (cyklistické) opery Domácí válka na hudbu Franze Schuberta v podání Operního studia Konzervatoře Brno. Vzájemné sympatie (podpořené úsměvem Jiřího Bulise) daly časem vzniknout zhudebnění několika básní. K tomu se přidaly další dvě spřízněné hudebnice (i duše) Markéta a Aneta. Výsledek spolupráce si na podzim roku 2017 mohlo užít publikum autorského čtení v brněnské kavárně Ponava.
Odnesli jsme si odtud příjemný zážitek a příznivé ohlasy. A tím i pocit, že by bylo škoda zůstat u jediného uvedení našich drobných kousků. Složitě předjednané malé „šňůry“ vystoupení pak ale třikrát po sobě smetl COVID.
A tak jsme ještě v tom podivném období, kdy jsme se kromě jiných, podstatnějších věcí, naučili nosit na veřejnosti roušky, začali zabývat myšlenkou na pořízení nahrávky, která by výsledek naší práce aspoň „památečně“ zaznamenala. I toto úsilí mělo svoje peripetie, včetně jednoho už domluveného, plně připraveného, ale na poslední chvíli zmařeného nahrávacího pokusu.
Zdá se teď z odstupu, že dobu zrání, vyplněnou mateřskými i jinými povinnostmi a radostmi, opravdu nebylo možné uspěchat. Od původní myšlenky spíš jen privátní nahrávky jsme se posunuli k vydání CD určeného pro veřejnost.
Co s Drobnými dál zamýšlíme?
Rádi bychom naši sadu drobných hudebních kousků dostali „mezi lidi“. Jednak formou nahrávky, kterou nabízíme na CD tady, ale potom občas také naživo – protože to jim nejvíc sluší.
Mezi odměnami najdete několik nabídek bytových koncertů (nebráníme se ani dalším, pokud se ty z Donio vyčerpají). Potěší nás, když se naše zpívaná poezie potká s dramaturgií nějakého klubu, festivalu, vernisáže, setkání.
Nezakládáme „kapelu“, každá (i jediný každý) z nás má řadu svých angažmá. Chceme ale dál příležitostně rozvíjet toto spolubytí skrze hudbu slov a jazyk hudby a posílat radost z něj dál.
Kdo jsou TY3 (vlastně 4)?
Kateřina Křivánková, která stála spolu s Michalem Stránským na začátku našeho společného tvoření, je operní režisérka (JAMU) a zpěvačka (Konzervatoř Brno). Režíruje inscenace klasického i soudobého repertoáru, často se podílí také na dramaturgických úpravách a tvorbě libret. Je kmenovou režisérkou souboru Ensemble Opera Diversa, pedagogicky působí na ZUŠ Veveří a věnuje se také vlastní hudební tvorbě. S rodinou žije za Brnem a je vášnivou chovatelkou slepic.
Markéta Brothánková je hudební skladatelka (Konzervatoř Brno, JAMU), zpěvačka a klavíristka. Napsala jak skladby pro sólové nástroje, komorní obsazení, pro orchestr nebo pro sbor, ale i opery. Ráda se pouští do nových projektů, tvoří domácí koblihy, toulá se přírodou, naslouchá tichu a hovoří s Bohem. S manželem a dětmi žije v Brně.
Aneta Podracká Bendová studovala hudební vědu (MU) a zpěv (JAMU). Jako zpěvačka spolupracuje s mnoha soubory hudby staré i soudobé, dlouhodobě působí v Ensemble Opera Diversa, zpívá s Trio Bel Canto. Pedagogicky spolupracuje s dětským sborem Kantiléna Brno. Ráda pojí kontrasty – teorii s praxí, apollónské s dionýsovským, cestovatelsky-dobrodružné s domácko-povalovacím, městské s přírodním, společenské smečkové s uklidňujícím osamoceným.
Michal Stránský je autor několika básnických sbírek a řady písňových textů, zejména do divadelních inscenací (SD Uherské Hradiště, VČD Pardubice, NDM Ostrava, JČD České Budějovice a další). Pro Operní studio Konzervatoře Brno napsal dvě libreta a zažil tak setkání, jehož výsledkem je minialbum uskupení TY3 s názvem drobné. Opožděný absolvent divadelní fakulty (JAMU). Hlavní profesí grafický designér a příležitostný fotograf.
Na vzniku nahrávky se dále podíleli:
Miloslav Maršálek je jedním z nejdéle působících herců legendární experimentální scény, původně prostějovského a poté brněnského HaDivadla.
Dada a Jiří Klementovi jsou hudebníci, kteří kromě vlastní tvorby velkoryse, zkušeně a s laskavostí pomáhají na svět nahrávkám jiných.